2. Waarom naar Uganda en plannen voor daarna

Jambo!

Verhaal numero twee hier. Na alle informatie over mijn reis in het vorige verhaal, nu iets meer over mij. De volgende vragen hoor ik namelijk vaak terugkomen: Waarom ga je naar Uganda? & Wat wil je daarna gaan doen?

Daarom hier, dames en heren, de….ta-dam ta-dam..... antwoordennnnnnnnnnnnn! (sorry, even een uitspatting zo op de late avond

Tongue Out
)

Ok, back to business..

Afgelopen kerstvakantie heb ik definitief besloten om na 6 VWO niet meteen te gaan studeren, maar een tussenjaar te nemen en naar Uganda te gaan. Hoe ik precies tot dit besluit ben gekomen, is een lang verhaal. Als iemand graag het hele verhaal wil horen, hoor ik het wel ;) Ik hou het nu even bij de korte versie, op te sommen in deze zes punten:

  1. Ik wist niet wat ik moest gaan studeren. Met mijn Natuur&Gezondheid/Natuur&Techniek-profiel met als keuzevak economie kan ik bijna alles studeren en heel veel lijkt me ook wel leuk.
  2. Omdat het kiezen van een studie niet zo goed lukte, begon ik steeds minder zin in studeren zelf te krijgen. De ‘perfecte’ studie ging ik toch niet vinden..
  3. Mijn motivatie was op. School is altijd wel zonder heel veel moeite goed gegaan en ik ben daardoor ook langzaamaan steeds minder moeite gaan doen. Afgelopen jaar was dat soms zo erg, dat ik gewoon niet geloofde dat studeren een succes zou worden als ik niet eerst ergens motivatie vandaan zou halen.
  4. Afgelopen jaar is een heftig jaar geweest, omdat mijn lieve nichtje Marjan is overleden.
  5. Ertussenuit gaan in m’n eentje, nieuwe mensen leren kennen, vrijwilligerswerk doen en veel Engels moeten spreken, leken me hele leerzame dingen om te doen voordat ik ga studeren.
  6. Mijn oom, tante, neef en nichtje hebben in Kampala gewoond. Een aantal jaar geleden ben ik met mijn gezin ook al in Uganda & Kenia geweest om bij hen te logeren en meer van daar te zien.

De conclusie was: vijf maanden weg en de rest van het jaar werken (om al het geld terug te verdienen), een definitieve studiekeuze maken en gezellig bij al m’n studerende vrienden op bezoek :) Het plan voor daarna, oftewel mijn voorlopige studiekeuze, is nu om University College in Utrecht te gaan doen. Als ik ertussenuit ben gegaan in m’n eentje, nieuwe mensen heb leren kennen, vrijwilligerswerk heb gedaan en veel Engels heb moeten spreken, denk ik dat ik daar helemaal klaar voor ben. Ook is UCU (University College Utrecht)nog een hele brede opleiding, waardoor ik de keuze voor echt één richting/vak/beroep nog enigszins uitstel. Ik moet natuurlijk wel aangenomen worden en wie weet heb ik ook wel hele andere gedachten als ik terugkom uit Afrika. Of het echt UCU wordt is dus nog lang niet zeker.

Zo, dat waren de (ta-dam ta-dam) antwoorden ;) Volgende keer meer over alle voorbereidingen!

Tot schrijfs

Smile

Veel liefs,

Rianne

Reacties

Reacties

Jannie Jansma

Hai Rianne,

Wat schrijf je boeiend. ik hang aan je lippen als het ware. Zo leuk om te lezen en wat goed verwoorrd.
Ik snap waarom je kiest voor een tussenjaar en idd na Uganda kan je keus heel anders zijn. ik zou zeggen ga het lekker open in. Ik wens je heel veel plezier, het komt nu wel heeeeel dicht bij.
xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood