13. Arm vs. rijk

Jambo!

Weer eens een verhaaltje, want ik ben jullie nog niet vergeten hoor! De afgelopen tijd heb ik weer heel veel leuke en bijzondere dingen gedaan en meegemaakt. Zoveel, dat ik steeds geen tijd had om mijn blog te schrijven ;)

Bij het drop-in center was het vorige week aardig rustig, dus zijn we op out reach gegaan. Ariane en ik gingen met Innocent (de social worker die de leiding heeft bij het drop-in), Moses (een van de oudste jongens die veel gezag heeft) en nog twee jongens naar de sloppenwijk waar de straatkinderen leven. Het drop-in center is maandag t/m vrijdag open van 8.00u tot 15.00/16.00u. ’s Avonds, ’s nachts en in de weekenden hangen de jongens dus gewoon op straat rond. De meesten verzamelen plastic (vooral frisdrankflesjes) of metaal om daarmee wat geld te verdienen. Voor 1 kilo plastic krijgen ze 200 shilling, wat nog niet eens 10 cent is. Het was heel indrukwekkend om te zien allemaal. We kwamen veel jongens tegen die vaak bij het drop-in komen, die bezig waren plastic te verzamelen of rondhingen in een krakkemikkig huisje/hutje waar ze films kunnen kijken. Zo apart om ze daar in de sloppenwijk, tussen de afvalhopen en vieze hutjes, bezig te zien. Het doel van de out reach is om te zorgen dat er meer jongens naar het drop-in center komen. Met de jongens die we tegenkwamen hebben we dus even gepraat en gevraagd of ze weer zouden komen. Met resultaat volgens mij, want deze week was de opkomst weer goed. Hier nog even wat foto’s om jullie een beeld te geven:

Ik heb ook nog de volgende foto voor jullie:

Wat een verschil he? Zelf vond ik het heel raar om te beseffen dat ik de ene dag in een sloppenwijk rondloop waar de jongens op straat leven en dat ik een andere dag heerlijk lig te zonnen naast een mooi zwembad in een superluxe resort. Zo oneerlijk eigenlijk. De jongens hebben waarschijnlijk nog nooit een zwembad gezien. Ondanks die oneerlijkheid is zo’n dagje relaxen wel echt heel lekker om even uit te rusten en bij te komen. Het is ook weer even lekker Westers en de lunch is er fantastisch (met frietjes!). Bij het resort kan je ook fitnessen, dus voordat ik ging zonnen en zwemmen heb ik eerst nog een uur hardgelopen op een loopband. Super heet, maar wel lekker om weer even te sporten.

Vorige week zondag was ook een speciale dag. We gingen met de jongens van het boys home mee naar de kerk, dat vinden ze namelijk superleuk. De kerk was een klein gebouwtje en er waren niet zo heel veel mensen, dus wij als mzungus (blanken) vielen lekker op. Het was heel leuk om te zien hoe het daar allemaal gaat en hoe enthousiast de kinderen meededen. Het duurde wel echt heeeel lang. Bridget, de dochter van een van de aunties bij het boys home, heeft het laatste half uur/uur bij mij op schoot liggen slapen ;)

Voor de rest waren de dagen aardig normaal. Nouja, ik weet niet in hoeverre je het normaal kan noemen, maar het waren normale werkdagen voor mij hier. We hebben weer veel leuke dingen gedaan bij het drop-in center en het boys home. Ik ga het niet allemaal vertellen, maar raad jullie aan de foto’s te bekijken. Ik heb in alle albums weer een aantal nieuwe foto’s geplaatst.

Ik ga afsluiten met een leuk nieuwtje: er staat een safari gepland! Het tweede weekend van november ga ik naar de Murchinson falls, een rhino tracking doen, een chimpansee tracking doen en hopelijk ook de big 5 spotten. Zin in :)

Veel liefs,

Rianne

Reacties

Reacties

Marte

Oh jeetje, alweer die foto :O Haha, zo lekker! Leuk dat je ook hebt kunnen zien waar die jongens wonen. En supergaaf dat je op safari gaat! Dat wordt vast een onvergetelijke ervaring :) Dikke knuffel!

Jannie

Hai Rianne,
leuk om even bijgepraat te worden!
Gaaf, wat je allemaal meemaakt, ziet en doet.
De trip zal ook wel super zijn.
Veel plezier en succes weer>

Timo van Eck

Die huisjes zijn heel erg klein. Wat vies dat daar zo veel troep op straat ligt. Bij ons niet. Het zwembad lijkt wel op een Nederlands zwembad.

Rikje

Net terug van het veredelaarsweekend. Gister hebben pap en ik samen je verhaal gelezen en de fotoos gekeken. Mooi om jou bezig te zien op de fotoos, met de jongens om je heen. Ik moest denken aan wat je vorig jaar vertelde wat je graag wilde doen.. Je doet het nu! Kan me voorstellen dat je weer anders gaat kijken naar de jongens na de outreach.

x mam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood