17. De werkwijze van Agape World Ministries

Jambo!

Volgens mij vonden veel mensen het wel interessant om wat meer te lezen over een ‘normale’ werkdag. Daarom hier meteen nog maar een verhaal met meer uitleg. Deze keer over de werkwijze van mijn project. Jullie hebben de termen ‘drop-in’, ‘de (straat)jongens’, ‘outreach’ en ‘boys home’ vast vaak voorbij zien komen, maar hoe zit dat nou allemaal precies? Hopelijk is dat na dit verhaal opgehelderd! :)

Agape World Ministries is er om straatkinderen te helpen. Het zijn voornamelijk straatjongens, omdat er op straat bijna geen meisjes leven. Het doel is om de jongens van de straat te halen en terug te plaatsen bij familie/bekenden/op boarding school. Om dit te bereiken worden er vier stappen doorlopen.

1. Outreach

Een outreach houdt in dat we de straat op gaan naar de sloppenwijk waar de meeste straatjongens wonen. Aan nieuwe jongens vertellen we dat er een drop-in center is waar ze naartoe kunnen komen en als we jongens tegenkomen die gewoonlijk of wel eens op het drop-in komen, vragen we waarom ze er op dat moment niet zijn en of ze weer willen komen. Het drop-in center is er nu iets langer dan een half jaar. In het begin was er vaak outreach, omdat nog niet zoveel jongens bekend waren met het drop-in center. Sinds augustus is het drukker op het drop-in, waardoor outreach niet meer echt nodig is. Het wordt nog wel gedaan als er een paar dagen weinig jongens zijn. Er zijn nu ook plannen om de outreach te verbeteren door in de sloppenwijk voedsel uit te delen, wonden te verzorgen en een les/activiteit met de jongens te doen.

2. Drop-in center

Het drop-in center is ongeveer 30 minuten lopen vanaf de sloppenwijk. Het is een terrein met een hek eromheen met daarbinnen stukken gras/zand, stukken (volgegroeide) tuin en een klein gebouw. In het gebouw is een kantoortje, een crafts room, twee kleine (slaap)kamers, een grote ruimte met kleine kookruimte erbij en een tot klaslokaal omgebouwde garage. Momenteel zijn er vier jongens -Moses, Bonny, Davis en Julius - die in het drop-in center mogen slapen en in ruil daarvoor op het gebouw + terrein passen als iedereen weg is. Op maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en ongeveer 15.00 zijn alle straatjongens welkom. Vanuit Agape zijn er dan ook twee social workers en een ‘kok’. De social workers, Innocent en Philip (beiden in de 20), regelen zo goed als alles op het drop-in. Isaac, bereidt elke dag het ontbijt en de lunch. Voor de jongens is er elke dag ontbijt, les, crafts (knutselen/tekenen), lunch, wondenverzorging, de mogelijkheid om zichzelf + hun kleren te wassen en een bal om mee te voetballen. Ook heel belangrijk, dat laatste ;) (Marte, jouw bal wordt goed gebruikt op dit moment!)

3. Boys home

Het boys home is ongeveer 10-15 minuten op de boda vanaf het drop-in. Ook hier is er een terrein met hek eromheen en eenzelfde soort gebouw. De slaapkamers zijn wel wat groter en er staan stapelbedden in. Het boys home is te vergelijken met een weeshuis, alleen zijn niet alle straatjongens écht wees. In het boys home is plek voor 15 jongens, maar op dit moment wonen er 17 (ze delen bedden). In een klein bijgebouwtje slapen de twee ‘aunties’ die zorgen voor het eten, lessen ’s ochtends en dat alles een beetje goed loopt. De aunties doen verder eigenlijk nooit wat leuks met de jongens, dus dat is onze taak. In het boys home worden de jongens voorbereid op resettlement door het gedrag te verbeteren. Ze luisteren goed, ze vechten er bijna niet, ze zijn (meestal) heel aardig tegen elkaar, ze gaan redelijk goed om met materialen en ze moeten ook meehelpen met huishoudelijke taken. Het is de bedoeling dat de jongens binnen een jaar geresettled worden, maar dat lukt lang niet altijd. Als er een jongen geresettled is, is er weer een plek vrijgekomen in het boys home. Een van de jongens van het drop-in center mag dan naar het boys home. Meestal is dit een jongen die al een tijdje bij het drop-in komt, zich goed gedraagt en het lastig heeft op de straat.

4. Resettlement

Terwijl een jongen in het boys home verblijft, gaat Agape ‘op onderzoek uit’ met behulp van alle informatie die de jongen heeft verteld bij binnenkomst. Er wordt gekeken of de jongen kan worden teruggeplaatst bij familie of bekenden en anders wordt er gezocht naar een geschikte boarding school. Als een jongen geresettled wordt, krijgt hij een ‘resettlement-package’ mee: een matras, voedsel, kleren, schoolspullen, een schooluniform en een paar boeken en/of spelletjes. Ook worden de school fees (schoolgeld) betaalt door Agape. Zodra de jongen zijn diploma heeft behaald, is het de bedoeling dat hij zichzelf verder redt. Alle jongens die geresettled zijn, worden regelmatig bezocht door Geofrey, de baas van Agape, om te kijken of alles goed gaat.

Op dit moment zijn er drie jongens klaar voor resettlement, maar is er helaas niet genoeg geld voor het resettlement-package en de school fees. Agape is al een tijdje druk bezig om alles rond te krijgen en in december kan waarschijnlijk een van hen gelukkig dan eindelijk geresettled worden. Doordat er steeds meer jongens geresettled worden (en dus school fees nodig hebben) en het drop-in center er sinds een half jaar bij is gekomen en dat ook flink groeit, heeft Agape het financieel moeilijk. Vorige maand waren de ziekenhuiskosten heel hoog (zowel zieke jongens van boys home als drop-in worden behandeld op kosten van Agape), waardoor er zelfs werd bezuinigd op eten (een paar keer geen ontbijt bij het drop-in). Dat is niet de bedoeling natuurlijk!

Agape is afhankelijk van een aantal vaste sponsoren en voor de rest van giften, die vaak via vrijwilligers binnenkomen. Bij deze wil ik jullie er graag nog een keer op wijzen dat ik ook een sponsor-pagina heb voor Agape: https://www.pifworld.com/en/people/RianneKraakman/15085. Ik probeer €675,- op te halen, wat gelijk staat aan twee maanden voedsel voor drop-in & boys home. Met het bespaarde geld kan Agape dan hopelijk spullen kopen voor resettlement-packages en school fees, zodat er weer jongens geresettled kunnen worden.

Dus, als je iets kan missen, heel graag! Bij voorbaat al heel veel dank namens Agape en mij!

Veel liefs,

Rianne

Marte

Yeeeeey, ik ben blij dat m'n bal nuttig is :D En leuk om te lezen dit! Kus

Maartje van Walsem

Klinkt al een waardevol proces! Ik hoop dat je heel erg geniet en voor veel mensen wat kunt betekenen en zij weer voor jou ;)!

Jannelien Sluijter

Bedankt voor je duidelijke uitleg! Het lijkt alleen wel alsof overal geld tekort is en ook dit is weer een heel goed en waardevol project, met een m.i. goede werkwijze.
Groetjes van Jannelien

Doingoood