19. Een warme kerst en oud&nieuw

Jambo!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik heb geblogd, maar ik leef nog en het gaat goed! Als ik een tijdje geen nieuw verhaal plaats, betekent dat meestal dat ik het te druk heb met leuke dingen doen ;) Deze keer was dat zeker waar. Genoeg te vertellen dus!

Een paar dagen voor kerst kwamen mijn oom, tante en neef naar Uganda. Dat was fijn, om weer even met bekenden uit Nederland te zijn. Ik heb in de twee weken dat ze hier waren, heel veel met ze gedaan.

Met kerst zijn we naar een voorstelling van Ndere Troupe geweest. In de voorstelling zaten de traditionele dansen en muziek van de verschillende Oegandese stammen en tussendoor een soort cabaret. Het was echt heel grappig en de dans+muziek was heel mooi om te zien. Wij stijve westerlingen kunnen daar nog veel van leren! Op tweede kerstdag zijn we even bij project langs geweest. Ik heb laten zien waar ik al die tijd gewerkt heb en iedereen op project vond het heel leuk om familie van mij te zien ;)

Na kerst, de 27e, moest ik meteen vroeg m’n bedje uit, want het was eindelijk zover: op safari! Samen met een ander gezin (vrienden van m’n oom&tante) zijn we vier dagen naar Murchison Falls National Park in het noordwesten van Uganda geweest. De eerste dag begon met de lange rit van Kampala naar Murchison in ons safaribusje. In Murchison hebben we de Chimpanzee Tracking gedaan: met een gids het regenwoud in en proberen de chimpansees te vinden. Het leek er eerst op dat we voor niks zo lang door het regenwoud wandelden, maar gelukkig hebben we uiteindelijk toch nog chimpansees gespot! ’s Avonds kwamen we toen aan bij Chobe lodge, onze slaapplek voor drie nachten. Wauw! Chobe is superluxe en heeft prachtig uitzicht op de Nijl. Voor de nijlpaarden, apen en olifanten hoefden we eigenlijk ook niet eens op gamedrive, want die liepen gewoon bij de lodge rond. Na een lekker nachtje slapen moesten we vroeg op, want we gingen natuurlijk wel op gamedrive. Er waren nog veel meer dieren te zien! Onder andere buffels, giraffen, herten, waterbokken, Oegandese kobs, een steenvarken, allerlei (roof)vogels en veel wilde zwijnen. De leeuwen hebben we alleen niet kunnen vinden helaas. Na een lekkere duik in het zwembad en lunch bij Paraa lodge (aan de andere kant van het park), gingen we op boat cruise naar the bottom of the falls. Onderweg hebben we heel veel nijlpaarden, een grote groep olifanten en twee krokodillen gezien. Na de boat cruise was het alweer tijd voor de lange rit terug naar Chobe. De derde dag deden we het wat rustiger aan en hebben we ’s ochtends lekker het zwembad bij Chobe uitgeprobeerd. ’s Middags ben ik met m’n oom en tante nog op gamedrive geweest. De rest wilde liever relaxen. Wij hebben toen nog heel veel giraffen gezien en zijn naar the top of the falls geweest. Verder heb ik lekker genoten van het hobbel-de-bobbel rondrijden, staand in het busje met m’n hoofd uit het dak, terwijl er om me heen zo ver je kon kijken alleen maar uitgestrekte savanne was met allerlei wilde dieren. We zijn met het safaribusje trouwens ook nog van de weg af geschoten en gelukkig stond ik toen niet, want dan was het waarschijnlijk wat minder goed afgelopen. We kwamen nu gelukkig redelijk snel en goed, rechtop en niet tegen een boom, tot stilstand. Ik merkte dat het me niet eens zoveel deed. Waarschijnlijk ben ik door de vele boda-ritjes ondertussen toch al heel wat gewend geraakt.. De laatste dag zijn we op de terugweg naar Kampala langs de Rhino Sanctuary gereden om de Rhino Tracking te doen. We moesten een stuk lopen met een gids en konden toen heel dicht bij een moeder en baby neushoorn komen. Heel leuk om als afsluiter van de safari ook nog neushoorns te zien.

Na één nacht slapen terug in Kampala gingen we er alweer op uit. Met een aantal bevriende Nederlandse gezinnen gingen we voor twee nachten naar Banda Island (een klein eilandje in het Victoriameer waar je kan overnachten in een tent of banda en lekker kan relaxen) om daar oud&nieuw te vieren. De boottocht duurt 3-4 uur, maar op de heenweg mocht ik mee in de speedboot die er maar een uurtje over doet. Wij deden er alleen iets langer over omdat we verkeerd waren gevaren en daarna zonder benzine kwamen te liggen ;) Op Banda Island werd er gezwommen, trefbal gespeeld, gelezen, gekletst, ’s avonds bij het kampvuur gezeten en veel Backgammon gespeeld. Oud&nieuw vond ik wel wat raar omdat het warm was, omdat er geen vuurwerk of aftellen was, omdat het hier twee uur eerder 12 uur was dan in Nederland, omdat ik geen internet en bereik had om te bellen/smsen/whatsappen/facebooken en omdat ik niet met m’n familie of vrienden in Nederland was.

Na weer een nachtje in Kampala ging ik met m’n oom, tante en neef naar Jinja om te quad biken. Lekker racen en stof opwaaien langs de Nijl en in de natuur en dorpjes ernaast. Ik dacht heel bruin te zijn geworden, maar dat was helaas voor het grootste deel stof

Tongue Out

De volgende dag gingen we naar Kaazi omdat m’n neef mee mocht doen aan een zeilwedstrijd op het Victoriameer. M’n oom, tante en ik hebben hem natuurlijk aangemoedigd en verder gerelaxed.

De dag daarna, maandag, zijn m’n oom, tante en neef weer richting Nederland vertrokken. Toen was ik weer alleen. Heb ik me afgelopen week dan verveeld en ga ik me de komende twee weken nog meer vervelen? Nee hoor! Ik mag namelijk meehelpen bij de Nederlandse/Vlaamse school hier in Kampala. Twee juffen gaan hier na schooltijd langs bij een paar grote internationale scholen om de Nederlanse/Vlaamse kinderen daar Nederlands/Vlaams taal- en cultuuronderwijs te geven en ik kan daar een paar keer per week bij helpen. Op donderdagochtend mag ik ook nog helpen bij een groep peuters. Ik vind het leuk om te doen en ook leuk om te zien hoe dat hier gaat! Naast het helpen daar, ben ik nog een keertje bij project langs geweest en voordat ik weer naar Nederland ga, ga ik sowieso nog een keer om dag te zeggen. Verder kan ik nu nog even lekker relaxen en genieten van het mooie weer, voordat ik weer naar dat koude kikkerlandje kom. Jaja, nog maar twee weekjes!

Veel liefs,

Rianne

Reacties

Reacties

Marte

Jaaaaa, kunnen wij je eindelijk ook weer een keertje zien :D Maar klinkt echt supergoed dit allemaal Riet, heel erg gaaf! Heel veel plezier nog de komende 2 weken en dan kom ik daarna snel een keertje langs :)
Kus

Ellen Rooker

Dag Rianne,

je zult je wel afvragen, wie is dit?????

Ik ben een nicht van je vader, ben precies evenoud als je vader en heb ook een dochter van 18 die deze maand ook 19 wordt. Ook zij, Jessica, heeft afgelopen jaar examen VWO gedaan en nee......zij zit niet in Afrika, dat dan weer niet :)
Jessica is haar studie Media en Cultuur aan de UvA begonnen.....hard werken, maar ze vindt het gelukkig wel leuk.
Omdat je vader een mailing stuurde over de Kraakmanennreunie (hij zit in de organisatie), hadden we zo even leuke praat over jullie en wat jullie nu aan het doen zijn.....
Ik wist al wel een beetje van jouw plannen, via je opa en oma, maar hoe de plannen verder ontwikkeld waren, wist ik eigenlijk niet....en daar heb ik nu toch maar mooi even van mee mogen genieten!
Ontzettend stoer vind ik het, dat je zo alleen naar Afrika bent gegaan, maar zie gelukkig dat je enorm geniet!
Leuke verhalen en leuke foto's en wat een prachtige andere wereld!
Ik wens je nog heel veel plezier tijdens je laatste weken in Afrika, neem al je ervaringen mee in je rugzak en geniet straks lekker na in Nederland!

Hartelijke groeten van Ellen (die je helemaal niet kent, haha, maar wie weet zien we elkaar op de Kraakmannenreünie in september......)

Pien

Lieve Rianne,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Wat zingen ze eigenlijk in Oeganda als iemand jarig is?
Wat een prachtige verhalen weer! Nou, wereldwijze nicht van ons, een paar mooie laatste weken en tot ziens!
Groeten van ons allen,

Pien, René, Femke en Inge.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood