14. Druk dagje

Jambo!

Daar ben ik al weer met het volgende verhaal. Vrijdag was een speciale dag met veel gebeurtenissen, dus dat is wel een verhaaltje waard.

Vrijdag was de laatste dag van Simone & Mirella, twee mede-vrijwilligers die twee weken lang ook bij Agape Ministries hebben geholpen. Als afscheid stond er een lekker ontbijt voor het drop-in center en een uitstapje voor het boys home op het programma. Toen we ’s ochtends vanaf het Doingoood-huis vertrokken, stonden er heel veel mensen aan het einde van onze straat. We hadden geen idee waarom en zijn maar snel richting drop-in center gegaan. Later hoorden we dat er ’s nachts iemand was doodgeschoten. Een man was ’s nachts het balkon van de woning boven een cafeetje (waar de boda-chauffeurs vaak zitten en wij ook een keer gepooled hebben) op aan het klimmen om in te breken en is toen neergeschoten door de bewoner, die hem gehoord had. Heftig. Vooral omdat het ook zo dichtbij is. De bewoner gaat trouwens gewoon vrijuit, omdat de man een dief was.. Dan merk je weer even hoe anders deze cultuur is. Maar, jullie hoeven je nu niet ineens heel erg zorgen te gaan maken, want zo lang ik niet ga inbreken zit ik hier nog wel veilig.

In het drop-in center kregen de jongens een lekker ontbijt en Simone & Mirella werden hartelijk bedankt en toegezongen. Daarna zijn we meteen naar het boys home gegaan. De jongens hadden allemaal hun beste kleren aan en waren super vrolijk, omdat ze wisten wat we zouden gaan doen: naar een strandje bij het Victoria meer. Ze komen normaal bijna nooit buiten het boys home en zwemmen doen ze maar zelden, dus ze waren door het dolle heen. De baas van Agape zou voor vervoer zorgen, maar dat was, zoals we al vreesden, niet geregeld. Na wat gedoe en gepraat is er besloten om met zijn (8 persoons) auto twee keer heen en weer te rijden. Proppen dus. De achterste stoelen werden naar beneden geklapt en toen gingen er tien (!!) jongens in de achterbak ;) Anderhalf uur later, na twee keer heen en weer rijden, was iedereen er. De jongens lagen meteen in het water en hebben zich daar de hele dag vermaakt. Tussendoor is er nog een hele harde hoosbui overgetrokken, maar dat was geen probleem voor ze. Niets leuker dan van de glijbaan gaan en terecht komen in een grote modderpoel of lange slidings maken in het natte gras vol plassen. Als lunch hadden we sandwiches en cola voor ze, wat ook één groot feest was. Normaal krijgen ze alleen cola met kerst. Om half 5 gingen we weer weg. We zouden een stukje lopen en dan ergens opgepikt worden met de auto. Het stukje lopen werd alleen een wandeling van een uur door een sloppenwijk, wat wij niet echt chill vonden. We waren uiteindelijk twee uur later dan ze ons beloofd hadden weer thuis. Desondanks was het natuurlijk wel een leuke dag en ik vond het vooral leuk om te zien hoe geweldig de jongens het vonden.

Thuis gingen we snel douchen en toen meteen weer door. Als afscheid van Simone & Mirella en voor de verjaardag van Lianne, een ander huisgenootje/vrijwilliger, gingen we met z’n allen (we waren met zeven) uit eten. We zaten in een gezellig restaurantje met live muziek en we hebben het bandje natuurlijk ook ‘happy birthday’ laten spelen. Na het eten zijn we ergens anders nog even wat gaan drinken en daar hebben we afscheid genomen Simone & Mirella, die om 24.00u richting vliegveld moesten.

Het was dus een druk dagje en ik was ook aardig moe. Gelukkig heb ik dit weekend genoeg tijd om uit te rusten. Volgend weekend staat er een dagje raften op de Nijl op de planning! Daar kijk ik nu al naar uit :)

Veel liefs,

Rianne

Ps. In Nederland blijkt er nu (veel?) aandacht voor vrijwilligerswerk te zijn, en dan gaat het vooral over de negatieve effecten ervan en de slechte bedoelingen van vrijwilligers. Ik ben het voor een groot deel eens met alles wat er gezegd wordt, maar ik vind wel dat alle vrijwilligerswerkorganisaties en vrijwilligers over één kam geschoren worden. Doingoood doet er alles aan om op een zo goed mogelijke manier te kunnen helpen hier. Dat vond ik ook een van de belangrijke criteria toen ik een vrijwilligerswerkorganisatie uit ging kiezen. Als het je interesseert, kun je o.a. via deze links meer lezen over de werkwijze van Doingoood: http://www.vrijwilligerswerk-afrika.nl/landen/vrijwilligerswerk_buitenland/ & http://www.vrijwilligerswerk-afrika.nl/over_ons/

Overigens mag iedereen natuurlijk zijn eigen mening hebben. Ik blijf hier zo goed mogelijk m’n best doen en genieten van dit mooie land.

caroline sas

hoi Rianne,

Net weer met plezier je drukke dag gelezen en met verwondering de foto albums doorgekeken.

Meid, wat een andere wereld, waarin jij nu gaat en slaapt. Indrukwekkend.

groetjes,
Caroline